Wednesday, November 15, 2006

Om att tillägna sig kunskap

Inför vårt senaste linjär algebra midterm tar en klasskamrat, som i likhet med mig betecknar sig som ekonom, med mig till ett café där "all the PhD's hang out all the time" för att slutrace-studera. Efter att hon lokaliserat en kille som hon tror är PhD i ekonomi och som hon tror är svensk placerar hon oss i närheten av honom och hoppas väl att jag ska ha något utbyte av denne man. Min sociala sida var dock totalt ur funktion på grund av en något stressad inställning till det kommande testet av matriskunskap och jag orkade helt enkelt inte bry mig om att undersöka om det fanns något fog för hennes förhoppning. Efter att min vän förstått att något samtal mellan mig och en kanske svensk kille inte skulle påbörjas denna dag körde även hon ner sitt huvud i vektorvärlden för att repetera tidigare inhämtad kunskap. Trodde jag.
Jag hade vridit mig på stolen ett tag, gnidit mig i pannan med bagelsfeta fingrar samt kliat mig aplikt i huvudet för trettionde gången när jag måste inse att kråkfötterna jag stirrar på är för mig obegripliga och jag blir tvungen att be min vän om hjälp. Hon tittar en stund på det nedkluddade beviset av ett teorem jag har på ett papper och föreslår sedan enkelt att jag ska kopiera det hela till mitt cheat-sheet.

(Ett cheat-sheet är precis vad det låter som, ett papper där du får skriva precis vad du vill som kan vara av relevans för provet. Mångas cheat-sheets, däribland mitt eget, är fyllt till limes av oförståelighet med liten, liten text, utifall något av det du läst i hela boken skulle vara till användning vid besvarande av provfrågor. Professorer gillar att flina och säga att det går bra att ha med sig förstoringsglas till testet. De vet att en provtid på mindre än en timme gör att du ändå inte hinner försöka komma underfund med vad du egentligen skrivit och därför måste kunna allt ändå. Ett mycket finurligt system.)

Stolt över sitt simpla förlag fortsätter hon glatt med att säga ord som var tänka att lätta mitt huvud, men vars betydelse skulle träffat var professors hjärta som en giftpil:
-I don't really care about the understanding. I just learn everything for the midterms and then I'm fine.
Några skadeskjutna doktorander tittar upp från sina papper. Jag drar nervöst i mina näshår.
-Yeah, it's not that complicated. I just learn everything and then I write it down. I get good grades.
Doktoranderna, tidigare bara smått chockade av angreppet har nu spårat källan till attacken och verbet tittar hur nu ersatts av det mer passande ordet blänger.
Jag skrattar högt inombords åt hennes ärlighet vad gäller den högt värderade kunskapen. Men som gammal kåraktiv med potentiella doktorandkänningar måste kunskapens fana hållas högt och utåt kan jag inte mer än småle åt situationen.

No comments: