Monday, December 04, 2006

A little bit of svensk tradition

Jag måste säga att Daniel och jag verkligen tar vårt, av Lunds universitet tillskrivna, uppdrag som representanter för Sverige på allvar. Helt i linje med denna iakttagelse ansåg vi det brukligt att bjuda in de amerikaner vi lärt känna här att fira första advent med oss enligt svensk tradition.
Efter en tur till Ikea och lite förberedelser satt vi nio personer och avnjöt glögg och pepparkakor till tonerna av Frank Sinatras julskiva (inte så svenskt, jag vet, men definitivt mer populärt än att jag skulle skråla fram några toner av Tomtarnas julnatt eller, ve och fasa, Betlehems stjärna) . Den ihopsamlade skaran av tappra amerikaner verkade finna det hela mycket intressant och trevligt, om än lite sött (saftglögg), och när arrangemanget toppades med Daniels bidrag till den framtida svensk-amerikanska jultraditionen; frågesporten "Sweden or Switzerland?", då var stämningen i all sanning hög.
När Daniel och jag nu har dunkat varandra i ryggen och gratulerat varandra till vår genialitet är det hög tid att hitta nästa representativa uppdrag. Hm... den 24e är det ju ändå inget speciellt som sker här. Jag undrar om Ikea säljer några dvd:s med Kalle Anka så vi kan visa vad en hel befolkning har gemensamt klockan tre dagen Sverige kallar Julafton.

No comments: