Thursday, December 21, 2006

En upplevelse av Kaliforniska mått

Efter (i och för sig) fina försök till politisk glöd och kämparanda av Berkeleyianer och några (i och för sig) hyfsat trovärdiga invånare som påpekat att i denna stat skiljer man sig verkligen från resten av Amerika, har jag nu äntligen varit med om något som fullkomligen slänger sig in på första plats på min "Typiskt Kalifornien-lista". Igår satt jag i lugn och ro hemma hos en vän och höll för första gången på att få svar på vem G.W. Bush egentligen är när jag kände mig tvungen att gripa tag i bordsskivan för att hålla mig på samma plats. Hela huset skakade hit och dit och ett par intelligenta tankar hann tänkas fast paniken var nära att koppla ett fast grepp om mig:
1. Jag ställer mig i dörrposten (Detta har jag hört flera som sagt ska vara bra och det är ju inte alltför svårt).
2. Tredje våningen eller inte, öppna fönstret så kastar jag mig ut! (Detta har jag inte hört någon säga ska vara bra, men just då verkade det vara en bättre idé än att bli pulveriserad tillsammans med ett hus).
Innan handen hade nått fönsterkroken slutade skakandet. Vi tittade ut för att försäkra oss om att ingen hade kört in med en lastbil i huset. Eller, rättare sagt, min vän tittade. Jag hade fullt upp med att fundera över om jag inte skulle tolkat ett dylikt skakande hemma i Sverige som en jordbävning hellre än att någon kört in med en lastbil i huset, men det var bara att anta att min väns tankar var befogade. När hon konstaterat att ingen lastbilsända stack ut från bottenvåningen slog vi på datorn för att kolla den seismologiska aktiviteten i området. Mycket riktigt, för ca fem minuter sedan var det en jordbävning som mätte 3.6 med epicentrum i Berkeley. Det kan man tycka var ballt och det gör jag. Fast jag känner mig tvungen att tillägga att trots att denna upplevelse ger mig en bra känsla inombords av att vara speciell, dvs något slags tursitaktig nöjdhet, är jag glad om mina upplevelser inom detta område stannar här. Jag vill alltså gärna bli besparad "the Big One" som ska, om inte klippa av Kalifornien från fastlandet och sänka staten i havet, så i alla fall ödelägga stora delar. Peppar peppar. I fortsättningen upplever jag hellre Arnold, Hollywood och några upproriska studenter.

No comments: