Monday, October 16, 2006

En godtrogen

En man skuttar fram mot mig på campusområdet och säger att jag minsann ser vettig ut. Javisst, håller jag med och stannar för att höra vad en person med en sådan oerhörd iakttagelseförmåga kan ha att säga.
Visste jag möjligtvis vad Bush och Cheney gör?
Pysslar med USA:s politik, tänkte jag men anade av upprördheten i hans röst att han inte riktigt skulle stanna vid ett sådant lättsamt uttalande.
Mycket riktigt. Det som sekunderna efter bokstavligen spottades över mig var att Bush och Cheney har människor anställda på universiteten som spionerar på professorer och andra och registrerar deras åsikter. Vad tyckte jag om det?
Jaa... om detta var sant var det naturligtvis hemskt.
Det var sant.
En tidning med rubriken "Is Joseph Goebbles on your campus?" stacks i min hand och med öronen fulla av hemskheter undrade jag var han ville komma med detta samtal, vad skulle jag göra?
Jag skulle komma på deras möten och diskutera, framför allt. Och bidra med pengar. Till deras utgåvor. Sign up here, please.
Jag förklarade så vänligt jag kunde att jag inte bara brukar bidra med pengar till organisationer jag bara hört talas om och undrade om det fanns mer information om dem någonstans.
Han tittade förebrående på mig.
Men, försökte jag, tänk om republikanerna skulle stå här och samla bidrag till en kampanj för Bush under parollen att han var det bästa för mänskligheten. Då hade det väl varit bra om jag gått hem och funderat över saken först och inte bara skänkt pengar på en gång.
Han tittade förebrående på mig.
Det var förfärligt hur världen hade utvecklats med den mänskliga kontakten. Idag ville folk inte ens gå på möten och diskutera. Dessutom behövde vi, vi som då är politiskt intresserade, göra något nu.
Nej, jag ville inte köpa en av deras böcker.
Jag gick därifrån med minst ett par ögon stickandes i ryggen.
Om jag bortser från det något uppenbara monetära intresset från dessa personers sida, ser jag detta som ännu ett ledsamt exempel på hur ett kritiskt synsätt uppmuntras, men bara så länge den kritiska blicken faller på rätt företeelser.

1 comment:

Daniel Hedblom said...

Så länge man kämpar för en god sak spelar det ingen roll att den är dålig...?