Wednesday, February 07, 2007

The Wikid world

När jag läser mina långa, krångliga artiklar inför mina seminarier dyker det alltid upp någon gubbe eller något teorem som jag 1. aldrig kunnat, 2. glömt bort eller 3. aldrig förstått. Även om det gäller nummer ett (till det statsvetenskapliga seminariet) eller nummer tre (till seminariet i internationell ekonomi) finns min vän Wiki där och hjälper mig. På senare tid har det dock börjat gå upp för mig att jag inte är den enda som insett Wikipedias förträfflighet. Faktum är att det antagligen sitter en hel grupp av studenter på seminariet och vet på pricken samma sak som jag om dessa gubbar och teorem, vilket har en nedtonande inverkan på mina annars så frekventa inlägg. "So, did you find that on Wikipedia?" (elakt flin) "Yeah, did you?" (elakt kontrande flin).
Det är nu inte bara risken att bli påkommen och utfryst ur den självgoda seminariegemenskapen som börjat arta sig till en gnagande oro i själen. Hur ska det gå för vårt samhälle när alla kan exakt samma sak? Kommer utveckligen att vara Wiki-driven? Man kan ju tänka att vi går på universitet och högskolor och lär oss ett och annat, men det har faktiskt gått så långt att till och med lärare på universiteten använder sig av Wiki i undervisningen.
Jag ser en framtid med Wikimedia, Wiktionaries och Wiki-vänner som på 90-talet hade vetat allt, men som nu bara vet mer än du själv för att de varit uppkopplade på morgonkvisten och sett de nyaste inläggen.

1 comment:

Anonymous said...

hej systeryster!!!
Fy vad jag saknar dig! nu är det inte jätte jätte långt kvar tills du kommer! då kanske de e varmt här o du kan komma till mig så kan vi käka frulle på balkongen! MISS YOU massa pussar