Wednesday, January 17, 2007

Klara... Färdiga... GÅ!

Japp, så har en ny termin påbörjats. Jag rusar tunnelseende framåt och hoppas att terminen jag lagt bakom mig inte kommer i fatt. För mycket ångest, för många siffror, för litet rum och för unga klasskamrater. Istället för att hitta ett sätt att få fortsätta gnälla över samma saker som i höstas har jag gjort vissa förändringar av min vardag och hoppas att jag ska få jämra mig över andra företeelser i fortsättningen (livet blir ju onekeligen lite roligare så). Här kommer listan på åtgärder:
  • Andra klasser. Jag har gjort det väldigt enkla tilltaget att byta ut matten totalt. Den har ersatts med ett seminarie i internationell ekonomi, en case study på Afrika i utvecklingsekonomi, en smula filosofi med allas vår John Searle, applied econometrics och sist, men inte minst, en graduatekurs i internationell ekonomi.
  • = nya klasskamrater. Förbättringen är synbar. Från att ha delat min tid med unga, självsäkra ingenjörer som är säkra på en strålande framtid delar jag den nu med äldre personer vilka somliga (bevisligen inte jag) skulle kalla flummare. Dessa personer försöker verka vissa om sin framtid trots avsaknaden på sifferkunskap.
  • Ny bostad. Jag har flyttat till en sweet lägenhet norr om campus. Här är det lugnt och skönt jämfört med gatan jag bodde på förut. Det är heller inte fel att bo med en amerikansk fysik- och filosofistudent i samma ålder som jag eller att området jag bor i faktiskt går under namnet "gourmet ghetto".

På livsfronten allt lugnt med andra ord? Well, ett sådant tillstånd skulle inte beskriva mig korrekt.

  • Ny kurs. Den gradklassen jag ämnar läsa har ett fint namn: International Economy, men skenet bedrar. Det är en kurs i statsvetenskap, ett seminarie med elva personer och en professor. Den statsvetenskap jag läste för fyra år sedan i Lund minns jag lite luddigt och jag känner mig sådär bekväm under professorns blick.
  • Nya klasskamrater. Denna termin ser jag fram emot utläggningar från mina medspelare i samtliga klasser (utom ekonometrin) som efter cirka en kvart avbryts av professorns stillsamma: Ja... om vi skulle ta och gå vidare.
  • Ny bostad. Gourmet ghetto eller ej. Badrummet var i spillror när jag kom tillbaka från ledigheten och de sönderslagna kakelplattorna har åstadkommit en dammfylld tillvaro som gör att jag måste tvätta håret varje dag. Idag köpte vi en dammsugare på en affär som liknar Erikshjälpen. Det var en stor, grön sak med framlampa (ifall man skulle vilja dammsuga på natten) som visade sig blåsa bort dammet framför sig och sedan suga på träplattorna.

Efter att ännu en dag undvikit att ta tag i studerandet är det dags att läsa Pratchett tills jag somnar.

3 comments:

Anonymous said...

Sweet som fan ju!ha det bäst!tänker på dig!kram kram //millan

Anonymous said...

heeeiii....!!!
Vadå trasigt badrum? varför? Saknar dig o hoppas att du får en super bra termin!!! sen får du komma hem till mig o få en puss o en kram!!! Här hemma snöar det som attan, massa massa snö!!...jag har jobbat idag, o nu sitter jag hemma hos fredrik... vi ska gå o lyssna på hårdrock ikväll... Imorgon blir det skbg o kusiner som fyllt år
:P SAKNAR DEJ MASSA puss puss

I AM said...

Då det är flera som undrat: Badrummet var sönderslaget i och med en reparering av en vattenläcka och inte på grund av inbrott eller annan ond skadegörelse.