Saturday, July 07, 2007

Effektivisera som en hiss?

Med anledning av att hissarna i huset där vi bor är så fruktansvärt slöa började min hjärna arbeta i en aldrig förr tänkt riktning. Går det att dra en parallell mellan effektiv serveringspersonal och hissar?

När jag tryckte på knappen som ska kalla hissen till mig hörde jag hissen stanna på våningen under mig. Jag var på väg ner mot foajén och om hissen hade samma plan som jag skulle det mest effektiva vara att denna åkte upp en våning, hämtade mig och sedan åkte ner. Precis som att jag som servitris borde ta med mig tomma talrikar i det fall jag är på väg till köket för att lämna en beställning. Jag vet dock hur jag fungerar som servitris, jag styr helt enkelt kosan mot det som först påkallade min uppmärksamhet och kopplar följdaktligen bort allt det som dyker upp på vägen. Det vill säga, jag är ingen effektiv servitris. Eller i mer nationalekonomiska termer: Jag har inte en komparativ fördel i att effektivisera mitt handlande när saker händer ungefär samtidigt och jag är därför betraktad som en ganska slö servitris.

Min fråga till mig själv utanför hissdörren var således: Åker hissen dit den först blev kallad eller kan den känna av att den borde hämta mig först även om jag tryckte senare än personen på våningsplan ett?

Efter att fingrarna trummat mot låret i fem minuter och stressnerven hade börjat spela kunde jag med säkerhet säga att hissen och jag nog spelar i samma liga.

No comments: